سفارش تبلیغ
صبا ویژن

11 مزایای سلامتی زعفران

زعفران گرانترین ادویه در جهان است. با 1 پوند (450 گرم) بین 500 تا 5000 دلار آمریکا قیمت دارد. دلیل قیمت بالای آن، روش برداشت دشوار آن است که تولید را پرهزینه میکند.

زعفران توسط دست از گل زعفران برداشت میشود که معمولاً به عنوان "گل زعفران" شناخته میشود.

اصطلاح زعفران در مورد ساختارهای گل مانند اعمال میشود. این محصول در یونان شناخته شده است، جایی که به دلیل استفاده از داروهای شیمیایی مورد احترام قرار گرفت.

مردم برای تقویت میل جنسی، تقویت روحیه و بهبود حافظه از زعفران استفاده می‌کنند.

در اینجا 11 مزیت چشمگیر سلامتی زعفران آورده شده است:
1_ یک آنتی اکسیدان قدرتمند:
زعفران حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدانها عمل میکنند، مولکولهایی که سلولهای شما را در برابر رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت میکنند.

آنتی اکسیدانهای زعفران قابل توجه شامل کروسین، کروستین، صفرانال و کائمپرفول است.

کروسین و کروستین رنگدانههای کاروتنوئیدی هستند و مسئول رنگ قرمز زعفران هستند. هر دو ترکیب ممکن است دارای خاصیت ضد افسردگی، از سلولهای مغزی در برابر صدمات پیشرونده، بهبود التهاب، کاهش اشتها و کاهش وزن کمک کنند.

صفرانال به زعفران طعم وعطر خاص خود را میدهد. تحقیقات نشان میدهد که ممکن است به بهبود خلق و خو، حافظه و توانایی یادگیری شما و همچنین محافظت از سلولهای مغزی در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند.
سرانجام، کائمپرفول در گلبرگهای گل زعفران یافت میشود. این ترکیب با فواید سلامتی مانند کاهش التهاب، خاصیت ضد سرطان و فعالیت ضد افسردگی در ارتباط است.


2_ ممکن است باعث بهبود روحیه و علائم افسردگی شود.

زعفران ملقب به ادویه آفتاب است. این نه فقط به دلیل رنگ مشخص آن بلکه به دلیل اینکه ممکن است به درخشان شدن پوست شما کمک کند. در یک بررسی از پنج مطالعه، مکملهای زعفران در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط ??مؤثرتر بودند.
مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف 30 میلی گرم زعفران روزانه به اندزه همان فلوکستین، ایمیپرامین و سیتالوپرام درمانهای معمولی برای افسردگی است.

علاوه بر این، کمتر کسی عوارض جانبی زعفران را در مقایسه با سایر داروهای شیمیایی تجربه کرده است.

از این گذشته، گلبرگهای زعفران در برابر افسردگی خفیف تا متوسط ??مؤثر هستند. در حالی که این یافتهها امیدوار کننده است، قبل از اینکه زعفران به عنوان درمانی برای افسردگی توصیه شود، مطالعات طولانیتر با مشارکت کنندگان بیشتر مورد نیاز است.

3_ ممکن است دارای خواص ضد سرطان و رادیکال آزاد مضر کمک کند.
 آسیب رادیکال آزاد به بیماریهای مزمن مانند سرطان مرتبط است. در مطالعات بر روی زعفران،نشان داده شده است که سلولهای سرطانی روده بزرگ را بطور انتخابی میکشد یا رشد آنها را سرکوب میکند، در حالی که سلولهای طبیعی را بدون آسیب میگذارد.

این اثر همچنین برای پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر اعمال میشود.

از این گذشته، مطالعات انجام شده بر زعفران نشان داده است که کروسین - آنتی اکسیدان اصلی زعفران - ممکن است سلولهای سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر کند.

در حالی که این یافتهها از مطالعاتبر روی زعفران امیدوار کننده است، اما اثرات ضد سرطانی زعفران در انسان ضعیف است و تحقیقات بیشتری لازم است.


4_ ممکن است علائم PMS را کاهش دهد.
سندرم قبل از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم جسمی، عاطفی و روانی را نشان میدهد که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ میدهد. مطالعات نشان میدهد که زعفران ممکن است به علائم PMS کمک کند.

در زنان 20-45 ساله، مصرف 30 میلی گرم زعفران روزانه در درمان علائم PMS، مانند تحریک پذیری، سردرد، هوس و درد، مؤثرتر از یک داروی شیمیایی است.

یک مطالعه دیگر نشان داده است که بوی ساده زعفران به مدت 20 دقیقه باعث کاهش علائم PMS مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول میشود.


5_ ممکن است به عنوان Aphrodisiac عمل کند.

Aphrodisiacs مواد غذایی یا مکملهایی هستند که به تقویت میل جنسی شما کمک میکنند. مطالعات نشان داده است که زعفران ممکن است دارای خاصیت آفرودزیازیک باشد، خصوصاً در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف میکنند.

به عنوان مثال، مصرف 30 میلی گرم زعفران روزانه در طی چهار هفته، عملکرد نعوظ را بیش از یک داروی شیمیایی در مردان با اختلال نعوظ مرتبط با ضدافسردگی بهبود داده است.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل از شش مطالعه نشان داده است که مصرف زعفران عملکرد نعوظ، میل جنسی و رضایت کلی را بهبود میبخشد اما خصوصیات مایع منی را زیاد تغییر نمی‌دهد. 
در خانمهایی که تمایل جنسی کم به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی دارند، 30 میلی گرم زعفران روزانه در طی چهار هفته، درد ناشی از رابطه جنسی و افزایش میل جنسی و روانکاوی را کاهش میدهد، در مقایسه با داروهای شیمیایی است.


6_ ممکن است اشتها و وزن را کاهش دهد.
میان وعده یک عادت رایج است که ممکن است شما را در بدست آوردن وزن ناخواسته در معرض خطر قرار دهد. طبق تحقیقات، زعفران با مهار اشتها باعث جلوگیری از خوردن زیاد تنقلات میشود.

در یک مطالعه هشت هفته‌ای، زنانی که از مکملهای زعفرانی استفاده میکنند به طور قابل توجهی پر احساس میشوند، کمتر از قبل عصبی میشوند و وزن بیشتری نسبت به زنانی ک داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند، از دست میدهند.

 در یک مطالعه هشت هفته دیگر، مصرف یک مکمل عصاره زعفران به کاهش قابل توجهی در کاهش اشتها، شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر و کل توده چربی کمک کرده است.

 با این حال، دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه زعفران اشتها را کاهش میدهد و به کاهش وزن کمک میکند.

یک تئوری این است که زعفران روحیه شما را بالا میبرد، که به نوبه خود میل شما به میان وعده را کاهش میدهد. 

 

7_ممکن است فاکتورهای خطر بیماری قلبی را کاهش دهد:

مطالعات مربوط به حیوانات و آزمایشات مربوط به زعفران نشان میدهد که خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران باعث کاهش کلسترول خون و جلوگیری از گرفتگی رگهای خونی و شریانها میشود.


8_.ممکن است قند خون را پایین بیاورد:
 زعفران ممکن است قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را افزایش دهد. همانطور که در مطالعات مربوط به زعفران و موشهای مبتلا به دیابت مشاهده میشود.


9_ممکن است بینایی را در بزرگسالان مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) بهبود بخشد:
به نظر میرسد زعفران بینایی را در بزرگسالان با AMD بهبود میبخشد و در برابر آسیبهای رادیکال آزاد محافظت میکند، که با AMD در ارتباط است.


10_ممکن است حافظه را در بزرگسالان مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد:
خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است باعث افزایش شناخت در بزرگسالان مبتلا به آلزایمر شود.


11_ آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، البته در دوزهای کوچک:
زعفران دارای طعم و عطر لطیف است و به خوبی با غذاها مانند پلو و سایر غذاها و برنج ترکیب میشود. بهترین راه برای جلب طعم بی نظیر زعفران خیساندن رشتهها در آب گرم، اما نه جوش است.

رشتهها و مایع را به دستور غذای خود اضافه کنید تا به یک طعم عمیق تر و غنی تر برسید.

زعفران در بیشتر بازارهای تخصصی به راحتی قابل تهیه است و میتوان آن را به صورت رشته یا به صورت پودری خریداری کرد. با این حال، بهتر است رشتهها را بخرید، زیرا آنها تطبیق پذیری بیشتری به شما میدهند و احتمال خرابی کمتری دارند.
 اگرچه زعفران گرانترین ادویه در جهان است اما مقدار کمی از آن کافیست و شما اغلب در دستور العملهای خود به چیزی بیش از موارد مصرف احتیاج نخواهید داشت.

در حقیقت استفاده از زعفران علاوه بر عطر وطعم می‌تواند به غذاهای شما خاصیت دارویی بدهد. علاوه بر این، زعفران به شکل مکمل و محلول نیز موجود است.

 

منبع: healthline

Written by RYAN RMAN ,MS,RD on January 7, 2019

 

ترجمه توسط مدیر داخلی و بازرگانی شرکت تجارت بین المللی سلوی

برند تجاری واریان

مهندس اشجعی

 

صادرات زعفران – خرید زعفران فروش زعفران- خرید و فروش زعفران – زعفران نگین – زعفران سرگل – زعفران پوشال – زعفران دسته – زعفران قائنات – سالم پویان سلوی –پک های بسته بندی زعفران