سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص سویا

همه چیزی که شما باید در مورد سویا بدانید

سویا

تمام محصولات سویا از خود سویا ساخته می‌شوند که بیشتر در ایالات متحده رشد می‌کنند. شما می توانید سویا سبوس دار خشک شده یا کنسرو شده خریداری کنید، یا در فریزر نگهداری کنید.

 نام رایج سویا برداشت شده قبل از بلوغ کامل آنها Edamame  است، که می‌توان آن را به صورت غلاف یا در پوسته خریداری کرد.

سویا کباب شده به عنوان آجیل سویا فروخته می‌شود. شیر سویا می‌تواند در آب، پخته شده، و فیلتر شده سپس شیر یا ماست ه آن افزوده و شیر سویا یا ماست سویا تهیه کرد.

دانه‌های سویا را می‌توان به خمیر موسوم به miso (پایه سوپ میزو) یا پتی کورور به نام tempeh نیز تخمیر کرد که غالباً از آن در ترکیب گوشت در ساندویچ‌ها یا گوشت کبابی استفاده می‌شود.

 سرانجام، سویا را می‌توان در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده - مانند همبرگرهای گوشتی یخ زده، غلات و..- غالباً به شکل "پروتئین سویا"، یافت، که بیشتر پروتئین آن از پروتئین سویا است.


قدرت سویا

پروتئین کامل برای بدن سویا است که، یکی از تنها پروتئین‌های گیاهی است که حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری بدن است، که بدن ما در رژیم‌های غذایی مشخص برای عملکرد صحیح بدن به آن نیاز دارد.

این امر آن را به عنوان جایگزین ایده آل برای گوشت، مرغ و تخم مرغ تبدیل می‌کند.

در حقیقت، نصف فنجان سویا پخته شده حدوداً یک سوم پروتئین لازم روزانه شما را صرفاً 149 کالری (در مقابل حدود  کالری230 برای یک وعده گوشت گاو پخته شده) تأمین می‌کند.

 این پروتئین و فیبر موجود در آن باعث می‌شود تا به طرز باورنکردنی پوتئین مورد نیاز بدن تامین شود. به علاوه، سویا فاقد کلسترول است و در مقایسه با گوشت و لبنیات، چربی اشباع نشده  کمتری دارد.

سویا همچنین تعدادی داروی فیتوشیمیایی از جمله ایزوفلاون‌ها را تامین می‌کند که ممکن است با هم کار کنند تا بتوانند در شرایطی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، پوکی استخوان و سرطان پستان مبارزه کنند.

گرچه شاید شنیده باشید که خانم‌های دارای سابقه سرطان پستان باید از سویا اجتناب کنند، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمالاً جلوگیری برای مصرف 100 درصد ضروری نیست.

کارن کالینز مشاور تغذیه در موسسه تحقیقات سرطان آمریکا می‌گوید: سه وعده در روز، استفاده از مواد فرآوری شده مانند سویا، شیر سویا، آجیل سویا موردی ندارد.

 داون جکسون بلاتنر، نویسنده کتاب "Flexarian Diet" می‌گوید: "هنگامی که سویا در حالت تازه مصرف می‌شود، شما بیشتر ویژگی‌های خوب آنها را دریافت می‌کنید."


دو استثنا: اول، از قرص و پودرهای مکمل ایزوفلاون سویا خودداری کنید.

 کالینز می‌گوید، تحقیقات هنوز مشخص نکرده است که این مکمل‌ها تا حد بی خطر هستند.

به علاوه، برخلاف غذاهای کامل سویا، آنها به شما طیف کاملی از فیتوشیمیایی‌ها و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های B را نمی‌دهند، که در اینجا باید بیان کرد مواد مورد نیاز بدن که ذکر شد به فرآیندهای بدن مانند سوخت و ساز بدن کمک کرده و DNA شما را سالم نگه می‌دارند.

 و گرچه غذاهایی که از پروتئین سویا ساخته می‌شوند (مانند همبرگر سویا ) معمولاً چربی اشباع شده کمتری نسبت به همتایان گوشت دارند، اما تمایل دارند که آنها را با سدیم و مواد افزودنی دیگر ترکیب کنند، بنابراین آنها را به عنوان غذای اصلی استفاده نکنید.


راه‌های آسان برای خوردن سویا

به عنوان میان وعده‌های خوراکی استفاده کنید؛ برای تغییر سرعت از کره گردوی سویا به جای کره بادام زمینی استفاده کنید.

شیر سویا یک جایگزین عالی برای عدم تحمل لاکتوز است (از استفاده از مواد قندی دیگر که قند بدن را به حد نا معقول بالا می‌برند بپرهیزید).

سویا کامل را به همان روشی که لوبیاهای دیگر را تهیه می‌کنید، آماده کنید.


منبع: نویسنده  sally kuzemchek,rd

ترجمه و ویراستاری توسط  مدیریت تبلیغات دیجیتال شرکت سالم پویان سلوی

مهندس شادان خزائی


خرید زعفران، فروش زعفران، صادرات زعفران، خرید و فروش زعفران، بسته بندی زعفران، زعفران فله،زعفران قائنات،کاشت زعفران